Up the east coast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michel Hoogenboom - WaarBenJij.nu Up the east coast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michel Hoogenboom - WaarBenJij.nu

Up the east coast

Door: Michel Hoogenboom

Blijf op de hoogte en volg Michel

23 Mei 2010 | Australië, Sydney

Australië is toch even wat anders dan Nieuw-Zeeland, niet alleen het weer is hier wat aangenamer, het is hier ook allemaal een stukkie relaxter. Waar ik eerst voornamelijk mezelf bezighield met dure activiteiten ga ik Down Under regelmatig naar het strand, een beetje bodyboarden, surfen of gewoon lekker aan m'n kleurtje werken. Natuurlijk probeer ik ook hier wel een beetje cultuur te snuiven, en van alle plaatsen toch de mooie plekjes mee te pikken. Maar met dat lekkere zonnetje lig ik toch maar al te graag in het water...

22 April kwam ik dus aan in Sydney. En om maar meteen even met getallen te gaan smijten, in heel Nieuw-Zeeland wonen er op dit moment ongeveer 4,365,757 mensen. In Sydney zijn dit er dik 4,504,469. Het was even wennen dus, nogal druk, ook lang geleden dat ik in een echte stad was geweest. Maar het was goed toeven daar, voor het eerst sinds weken kon ik weer lekker aan het strand liggen. Zoals de oplettende kijker misschien wel gezien had droeg ik de laatste weken in Nieuw-Zeeland vooral een lange broek. Met een temperatuurtje van 28 graden in OZ was het dus weer wel tijd voor de zonnebrand en strandhanddoek.
Naast het kleuren en leuke dames kijken op Manley Beach, heb ik ook een aantal dagen de stad verkend en dus het beroemde Opera House en de Harbour Bridge gezien. Ook heb ik nog een nationale feestdag meegepikt Anzac(Australian and New Zealand Army Corps) Day. Een dag waar alle gevallen Australische soldaten herdacht worden... en waar er van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ook weer feestelijk gedronken wordt! Over drank gesproken, bier is hier zo ongelofelijk duur! Een gemiddeld biertje in de kroeg kost hier 8 dollar voor een 33cl flesje, wat neer komt op 6 euro! Een doos bier kost snel 30 euro, en dat is exclusief statiegeld. Want dat kennen ze hier niet.
Gelukkig hebben wij arme backpackers hier in Australië een alternatief: Goon! Een soort van goedkope wijn, waarvan je niet wilt weten wat er allemaal in zit. Een beetje zoals de frikandel in Nederland. Voor 10 dollar kun je hier 4 liter van kopen. Drink 5 flinke glazen goon, en je hebt gegarandeerd een geweldige avond. Drink er 6 en de kans is groot dat je volgende morgen een heel stuk minder is... Het is niet alleen goedkoop, met 11% komt het dus ook best aardig aan. Iets waar je je makkelijk in vergist.

Tijdens mijn verblijf in Sydney heb ik een Greyhound bus geboekt om de oostkust van Sydney naar Cairns af te gaan. Een beetje te vergelijken met de Stray bus in Nieuw-Zeeland, want veel backpackers maken er gebruik van. Maar de Greyhound is gewoon een middel om van A naar B te komen. Geen tours, geen vermaak, gewoon uren lang in de bus zitten. Soms duren de ritten wel 10 uur. Het lijkt lang, maar met alle busritten en vluchten die ik al gehad heb went het gewoon. Zo ben ik de afgelopen maand via Sydney, Newcastle, Port Macquarie, Coffs Harbour, Byron Bay, Surfers Paradise, Brisbane, Noosa, Rainbow Beach, Bundaberg, 1770 tot Airlie Beach langs de oostkust omhoog gekropen. Wat toch gauw al ongeveer 40 uur reizen is.

Wat vooral leuk is hier in Australië zijn de dieren die je hier overal ziet. In Port Macquarie heb ik m'n eerste koala gezien. Weliswaar eentje met syfillis, maar een koala is een koala toch? Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik deze in een koala hospital heb gezien en niet in het wild, de meeste koala's die ik die dag gezien heb hadden dan ook wel iets raars. Maar toch leuk om ze eens te zien. Verder heb je in verschillende steden veel dwergpapegaaien rondvliegen die rond zonsondergang lekker met z'n allen in paar bomen een hoop teringherrie gaan maken. Grappig om te zien, niet om onderdoor te lopen. Ook de kaketu kan er wat van, er zijn er niet gigantisch veel van, maar wat een kutgeluid daar uit komt... Het beestje ziet er leuk uit, maar daar blijft het toch echt bij. Kan me niet voorstellen om er ooit zo een in een kooi bij mij thuis te zetten.
Ook is het leuk om tijdens het zwemmen aan het strand een school visjes tussen je benen te zien zwemmen. Minder leuk is het om 's avonds op het nieuws te zien dat er 100 meter uit de kust een stuk of 5 bullsharks(meest agressieve haai ter wereld) zwommen, die ze met alle moeite gelukkig op afstand konden houden. Hier is het redelijk normaal, maar ik vind het toch nog steeds niet helemaal een fijn idee.

Leguanen ben ik ook meer dan eens tegen gekomen. En sinds gisteren kan ik ook eindelijk zeggen dat ik een kangaroo gezien heb! Tijdens een motortour (nou ja motors, ze waren een slagje kleiner) die ik in the town of 1770 heb gedaan kwam ik er ineens tientallen tegen. Wat de dag dus helemaal geweldig maakte! Het cruisen met de motor was zelf al hartstikke leuk, lekker over the top met een leren jack en een neptattoo in je nek een paar uur rondrijden. Ik heb me zeer goed vermaakt!
In Noosa heb ik ook nog tijdens een dagje kayakken tussen de zandbanken in de rivier talloze vliegende vissen gezien, en zo nu en dan schoot er ook ineens een pijlstaartrog weg als je de peddel per ongeluk in z'n rug stak.
En natuurlijk heb je hier ook weer dolfijnen. Omdat we wat verschillende dingen geboekt hadden bij een organisatie kregen we er ook gratis een ochtendje wilde dolfijnen voeren bij. Grote verwachtingen, flipper tafarelen etcetera. Om 6 uur het bed uit, pannenkoekjes naar binnen, busje in, en wat krijg je? Twee dolfijnen die een uur met hun buik in het zand liggen met hun bek open, te lui om een stukje naar voren te komen als je het visje niet perfect naar binnen weet te loodsen. Een beetje een domper, maar goed, gratis!

Verder gaan er vaak geruchten de rondte over dat de oostkust van Australië een groot feest is. Persoonlijk vind ik dat toch wel meevallen. In de grotere steden zoals Sydney en Brisbane kan je goed stappen, zoals eigenlijk wel te verwachten is. Maar naast deze twee plaatsen hebben alleen Byron Bay en Surfers Paradise een noemenswaardig uitgaansleven, waar Surfers Paradise er toch wel een flink stuk bovenuit steekt. Met tenten als Sin City en Shooters (gewoon Hooters met een S ervoor) vermaak je jezelf al snel. Vooral als er een missverkiezing in badpak gehouden wordt, dames in lingerie achter de bar staan en de drank voor de verandering een keer gratis is! Verder had Surfers Paradise niet veel te bieden, in tegenstelling tot Byron Bay, waar je in het hostel ook gratis bodyboards en fietsen kon lenen. Waar ik dan ook gretig gebruik van heb gemaakt. Een leuke fietstocht door het bos, heuveltjes en over het strand heeft me helpen herinneren dat wanneer ik thuis ben, ik toch weer wel wat aan m'n conditie moet gaan werken.

Wat ik mensen ook overigens kan aanraden is didgeridoo muziek. Een didgeridoo is die extreem grote houten fluit waar de aboriginals op spelen. Met een leuke beat eronder en wat instrumenten erbij is dit toch zeer goed te pruimen. In Rainbow Beach heeft er een artiest opgetreden die dit nogal leuk deed. Er komt een filmpje voor mensen die het graag willen horen, al is er op youtube of iets dergelijks vast wel een beter voorbeeld van te vinden.

Een van de leukste dingen die ik tot nu toe Down Under heb gedaan is Fraser Island. Met 8 man in een 4x4 jeep over het grootste zandeiland in de wereld crossen, prachtige natuur bewonderen en 's avonds lekker kamperen met z'n allen in een tentje met allemaal Dingo's in de buurt. Voor mensen die niet weten wat een Dingo is. Een Dingo is een wilde hond, die (geloof ik) alleen in Australië leeft. Zoals bijna elke hond zijn ze nogal nieuwsgierig, vooral als ze eten ruiken. En als er 30 man kookt (er waren meerdere wagens), een hele avond wat drinkt en snackt, komen er dus Dingo's op af. Wat in principe geen probleem is als ze alleen restjes zouden eten die op de grond liggen, maar blijkbaar kunnen ze wat aggressief en brutaal worden als ze teveel aangemoedigd worden. Er werd dus vooraf duidelijk gezegd geen eten of drinken in je tentjes te laten liggen, alle troep op te ruimen, en alle deuren van de auto en tentjes goed dicht te doen en te ritsen. Maar zoals altijd zijn er altijd wel een paar flapdrollen die er geen zin in hebben of het gewoonweg vergeten. En dan krijg je een Dingo in je tent, wat op zich wel grappige reacties opleverd van de dames die in de betreffende tent slapen. (lees: hysterisch, gillende, stomdronken vrouwen!).

Nu begreep ik dat er ook mensen benieuwd waren naar of ik hier ook wat Nederlanders tegenkom. Ik kan vertellen dat het hier af en toe net Salou of Chersonissos is. Heb het idee dat 30% van alle mensen uit Nederland komt, daarnaast heb je ook veel Engelsen, Duitsers en Zweden. Dat zijn in mijn opinie echt wel de 4 landen met de meeste backpackers. Verder kom je dan ook nog wel regelmatig wat Denen, Ieren, Schotten, Amerikanen, Fransen, Noren en Canadezen tegen. Het reizen zit dus wel een beetje in de cultuur van bepaalde landen merk ik. Zuid Europeanen zie je dan ook bijna niet.

Ik moet er helaas weer een eind aan gaan breien. Over een uurtje mag ik lekker een zeilbootje op om door de Whitsunday eilanden te gaan zeilen, en er moet nog wat goon en een onderwatercamera gehaald gaan worden! Foto's ben ik jullie grotendeels nog verschuldigd, maar er staan toch al wel een aantal leuke online: http://michelhoogenboom.hyves.nl/fotos/.

Greetings from Down Under!

  • 23 Mei 2010 - 09:48

    Jurgen:

    Het is weer een genot om je reisverslag te lezen. Echt tof hoe je alles vertelt ! Nog heel veel plezier toegewenst vanuit Herul ;)
    PS: Nog genoten van de CL finale ? :P

  • 23 Mei 2010 - 11:36

    Pa En Ma:

    nou ,Michel het was weer even geleden dat we wat van je gehoord hadden.
    Maar zoals we van je gewend zijn weer een leuk reisverslag.
    wel een beetje apart dat wanneer je eindelijk een koala tegen komt het er een met een soa is maar dat zal ik maar zien als een waarschuwing aan het adres van de rest van de lezers ,voor als ze ooit die kant op gaan dat ze zeker op moeten passen voor de locals daar ,want als zelfs de koala s daar al .....
    Maar goed weer leuk te horen dat alles weer leuk en goed verloopt daar en heb altijd wel gedacht dat er een easy rider in je verscholen zat ,ik wens je nog veel plezier en wacht weer vol spanning op je volgende belevenissen
    groetjes pa en ma

  • 23 Mei 2010 - 11:40

    Mark :

    Klinkt goed ouwe! Lekker bezig daar. Ik zal zo nog eens wat foto's bekijken. Succes met je goon haha

    proost!

    Groetjes uit het nu redelijk behaaglijke Nederland!

  • 23 Mei 2010 - 11:49

    Donny:

    Het zie er naar uit dat je het wel naar je zin hebt daar zo met de meiden :)
    Maar ehh om daar eventjes een biertje te gaan drinken, zo
    dan da's bijna me zakgeld! maar goed. Wat betreft die Dingo lijken het me toch wel leuke beestjes, als je ze te eten geeft:D
    En stomdronken vrouwen uit de tent zien springen lijkt me ook wel een grappig gezicht :P

    ik wens je nog een fijne reis toe, Groetjes Donny.

  • 24 Mei 2010 - 15:42

    Kelly :

    Heey Mich!
    Klinkt echt zo onwijs gaaf! Maar na al die dieren.. Nog steeds geen beer tegen gekomen..? :P
    Ik zal je snel eens bellen!
    (K) tot snel ;)

  • 24 Mei 2010 - 18:27

    Sander:

    Hi MH,

    Wss gaan Lot en ik volgend jaar naar Aussiland, dus houd ons op de hoogte.

    Grtn, Sander

  • 25 Mei 2010 - 16:48

    Loesje:

    Hey vakantieganger,

    Heerlijk om weer je reisverhalen te lezen. Ik kan niet wachten tot begin juli! Geniet nog van de Whitsunday's en de mooie stranden.

    C u soon,

    Greetz
    Loesje

  • 25 Mei 2010 - 16:56

    Oma Hoogenboom:

    michel je hebt weer heel toffe dingen gedaan en wat je gaat doen,nog veel plezier en wacht op je volgende verslag.ps ik heb al een hint gekregen leuke verslagen voor de krant dus als je intresse hebt.gr oma en opa

  • 25 Mei 2010 - 20:33

    Mariëtte Van T.:

    Hoi Michel,
    met veel plezier je verhaal weer gelezen. Zowat op de helft van je reis....gaat dat nog goedkomen straks in Nieuw-Vossemeer! Geniet er maar van, groeten van ons allemaal.

  • 30 Mei 2010 - 15:54

    Robin:

    Hee Reiziger,

    Ziet er weer erg vervelend uit allemaal...

    Over een weekje of 5 zullen we eens echt bijpraten onder het genot van een veel goedkoper biertje in Maleisië. Zal wel een verademing zijn voor je portemonnee;)

    Anyway, blijft genieten en tot snel!

    Greetz,

    Robin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Oceanië & Azië

Recente Reisverslagen:

05 November 2010

Year of the Tiger 2

05 November 2010

Year of the Tiger

23 Juli 2010

Cultuurshock in Azië

22 Juni 2010

Stop, Fiji Time!

23 Mei 2010

Up the east coast
Michel

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 21299

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 24 Oktober 2017

China

25 Februari 2010 - 26 Augustus 2010

Oceanië & Azië

Landen bezocht: